Hoe optimaliseer je de performance van je website?

Een trage website, daar zit geen enkel bedrijf op te wachten. Gelukkig is het niet meer nodig om je bezoekers te frustreren met lange laadtijden. De afgelopen jaren zijn er namelijk veel technieken ontwikkeld die ervoor zorgen dat websites snel werken. In deze blog post laten we de belangrijkste factoren en technieken zien die de snelheid van jouw website kunnen verbeteren.

Wat bepaalt de snelheid van je website?

De snelheid van een website wordt door verschillende factoren bepaald. Enkele van de belangrijkste zijn:

  1. Reactiesnelheid van de server

De snelheid van je website wordt sterk beïnvloed door de server. Dit omvat de snelheid van de server, de efficiëntie van dataopslag en -opvraging in de database, de manier waarop verschillende datatypes worden samengevoegd en het aantal gelijktijdige bezoekers op een pagina. Dit beïnvloedt uiteindelijk allemaal de snelheid waarmee eventuele HTML resultaten worden gegenereerd.

  1. Grootte van de pagina

Hoe meer content, afbeeldingen, CSS en JavaScript een pagina bevat, des te langer het duurt voordat de pagina volledig bruikbaar is. Door bijvoorbeeld afbeeldingen te converteren naar een efficiënter format, zoals WebP, kan een pagina sneller laden.

  1. Externe scripts

Het gebruik van externe scripts, zoals social media widgets of zelfgemaakte scripts van Google Tag Manager, kan vertraging veroorzaken. Wanneer een script wordt uitgevoerd, komen andere scripts in de wachtrij te staan. Door het aantal scripts te minimaliseren, kun je de snelheid van de website verbeteren.

Welke technieken versnellen je website?

Tegenwoordig zijn er veel technieken beschikbaar om de snelheid van een website te verbeteren. Bij ROX maken we onder andere gebruik van de volgende methoden:

  1. CMS keuze

Een WordPress website bevat al snel tientallen plugins, wat de site snel instabiel en traag kan maken. Bij ROX kiezen we bewust voor het Statamic CMS, waarin veelgebruikte functionaliteiten, zoals formulieren, standaard onderdeel zijn van het systeem.

  1. Caching

Caching slaat gegevens op die vaak worden opgevraagd, zodat ze snel beschikbaar zijn zonder dat ze steeds opnieuw moeten worden opgehaald en geladen. Zo zorgt caching voor een snellere verwerking van gegevens, waardoor laadtijden worden verkort.

  1. Static Site Generation (SSG)

Bij Static Site Generation (SSG) wordt de HTML van tevoren gegenereerd en opgeslagen. Wanneer een gebruiker de pagina opvraagt, wordt de al gegenereerde HTML direct naar de gebruiker gestuurd. Hierdoor zal de reactiesnelheid van de server een veel kleinere factor worden. Dit vertaalt zich al snel naar lagere hostingkosten, maar toch een snellere website!

  1. Content Delivery Networks (CDN's)

Een Content Delivery Network verspreidt content over servers wereldwijd, zodat de laadtijd voor gebruikers wordt verkort door de content dichter bij hun locatie te brengen. Daarnaast bieden de meeste CDN’s ook caching voor onder andere HTML en automatische optimalisatie van afbeeldingen.

  1. Afbeelding optimalisatie

Er zijn veel tools beschikbaar om bestanden zoals afbeeldingen te optimaliseren wanneer ze worden geüpload. Hierdoor worden de bestanden kleiner en kunnen ze sneller door de browser worden gedownload.

  1. Lazy Loading

Lazy loading is een techniek waarbij afbeeldingen en andere media pas ingeladen worden wanneer de gebruiker binnen een aantal pixels van de zichtbare grens van het element komt. Dit reduceert de paginagrootte waardoor de HTML pagina veel sneller ingeladen kan worden.

Welke tools kun je gebruiken om de snelheid van je website te testen?

Wil je weten of je website versnelt kan worden? Dat kan. Er zijn diverse tools en methoden beschikbaar om de snelheid van je website te testen en te analyseren:

  1. Google PageSpeed Insights

Deze tool analyseert de snelheid en prestaties van je website, geeft gedetailleerde informatie over de laadtijd van pagina's en doet gerichte aanbevelingen om deze te verbeteren.

  1. Google Lighthouse

Lighthouse is een open-source tool van Google die uitgebreide audits uitvoert op het gebied van websiteprestaties, toegankelijkheid en SEO.

Hoe kan een digital agency bijdragen in het verbeteren van website prestaties?

Heb je hulp nodig bij het verbeteren van website prestaties? Bespreek je wensen dan eens met een digital agency. Een digital agency kan namelijk op verschillende manieren bijdragen aan het verbeteren van website prestaties:

  1. Website audit

Een audit is het startpunt van het optimaliseren van je website performance. Het helpt bij het identificeren van knelpunten, zoals traag ladende pagina's en eenvoudig te verhelpen verbeterpunten.

  1. Technische optimalisatie

Een agency kan helpen bij het optimaliseren van code, afbeeldingen en serverconfiguraties om de snelheid van de website te verbeteren.

  1. Implementatie van nieuwe technieken

Als de technieken die je momenteel gebruikt verouderd zijn, kan een agency nieuwe, geavanceerdere technologieën implementeren om de prestaties van je website te optimaliseren.

  1. Strategische aanbevelingen

Daarnaast kunnen verbeteringen worden aangebracht in de gebruikerservaring van je product en kan de laadsnelheid worden verhoogd, gebaseerd op grondige analyses en best practices.

  1. Onderhoud en monitoring

Ook kan een digital agency regelmatig onderhoud en monitoring uitvoeren waardoor je website ook op de lange termijn optimaal presteert.

De snelheid van je website verbeteren

De snelheid van je website is tegenwoordig cruciaal. Daarom staan wij klaar om je te helpen met het verbeteren van de prestaties van je website. Of je nu een nieuwe website wilt laten ontwikkelen of je bestaande website door ons wilt laten overnemen, wij zorgen voor de juiste optimalisaties om je website te verbeteren.

Neem contact op


Brandon Oldenhof
Brandon Oldenhof Technical Lead

Brandon is technical lead, wat hem verantwoordelijk maakt voor voor het aansturen van technische teams, het maken van technische beslissingen en het bewaken van de technische kwaliteit van onze projecten. Tevens is hij verantwoordelijk voor het beheer van onze tech stack.

Meer lezen?