Website optimalisatie: 8 stappen naar digitale groei

Categorieën

Website optimalisatie:
8 stappen naar digitale groei

Een digitaal product, zoals een webapplicatie, portal of website, is altijd in ontwikkeling. De lancering van een digitaal product is daarom ook wel het startsein van het optimalisatieproces. In deze blogpost behandelen we acht manieren om je website te optimaliseren voor maximaal succes.

1. Datagedreven besluitvorming

Om succesvol inzicht te krijgen in het gedrag van jouw doelgroep, is het essentieel om te starten met het implementeren van de juiste analyse- en monitoringtools. Denk o.a. aan Google Analytics, Hotjar en Oh Dear. Door kwantitatieve en kwalitatieve gegevens te combineren, kun je diepgaande inzichten verkrijgen in het gebruik van je applicatie. Met deze inzichten kun je hypothesen en beslissingen op een data-gedreven manier ondersteunen.

2. Nieuwe features

Het uitbreiden van je website met nieuwe features is een belangrijk onderdeel van optimalisatie. Door nieuwe features toe te voegen, krijg je de mogelijkheid om de functionaliteit van je applicatie te versterken, de gebruikerservaring te verbeteren en efficiëntie in je interne processen te bereiken. Het is belangrijk om te kijken naar de waarde die een feature toevoegt. Luister daarom goed naar je gebruikers en gebruik hun feedback om features te ontwikkelen die daadwerkelijk een positief verschil maken.

3. Technische SEO

Technische SEO is een continu proces dat ook na de productlancering van essentieel belang blijft, en zorgt ervoor dat jouw website zo goed mogelijk geïndexeerd kan worden door zoekmachines. Ga aan de slag met het optimaliseren van essentiële elementen zoals navigatie, url-structuur, header tags, mobiele responsiviteit en laadsnelheid om je technische SEO te versterken. Maak daarnaast gebruik van tools zoals SE Ranking om een nulmeting uit te voeren en vervolgens je groei te monitoren.

4. Performance monitoring

De laadtijden van je website hebben directe invloed op de gebruikerservaring en conversie. Iedere seconde extra laadtijd resulteert gemiddeld in zo’n 2 tot 10% minder conversie. Daarom is regelmatige monitoring belangrijk om de performance op peil te houden, vooral als je applicatie groeit in gebruikers of functionaliteit. Duik dieper in de specifieke elementen die de laadtijd beïnvloeden. Optimaliseer afbeeldingen, scripts en andere bronnen om een naadloze gebruikerservaring te waarborgen. Zo zorg je ervoor dat jouw bedrijfskritische applicatie na de lancering stabiel blijft draaien.

5. Security

Naast het monitoren van prestaties is het cruciaal om een proactieve benadering te hebben ten aanzien van beveiliging. Zorg ervoor dat je op de hoogte blijft van de nieuwste bedreigingen en maak afspraken met jouw agency over de te nemen security maatregelen. Daarnaast is bewustwording en training van het team dat werkt met jouw website essentieel om het menselijke aspect van beveiliging te versterken.

6. Updates en upgrades

Wat voor platform of framework je ook gebruikt, de kans is groot dat er regelmatig updates en upgrades beschikbaar komen. Deze spelen een cruciale rol bij het versterken van de beveiliging en innovatie van je platform en zijn daarom een belangrijk middel om de levensduur van je platform aanzienlijk te verlengen. Ze bieden niet alleen bescherming tegen de nieuwste bedreigingen, maar introduceren ook nieuwe features en optimalisaties, waardoor jouw digitale product niet alleen veiliger maar ook veerkrachtiger wordt in een continu evoluerend digitale landschap.

7. A/B testing

A/B testing biedt je de mogelijkheid om verschillende varianten van (delen van) je website te testen en te vergelijken. Denk aan content, functionaliteit, design en interactie. Start met het opstellen van hypotheses voor mogelijke verbeteringen. Combineer kwantitatieve en kwalitatieve gegevens om diepere inzichten te krijgen in het gedrag van jouw doelgroep. Gebruik hierbij bijvoorbeeld heatmaps om te zien waar gebruikers klikken en scrollen. Waar liggen kansen en wat zouden mogelijke oplossingen kunnen zijn? Verwerk dit in A/B  tests en valideer je hypotheses.Het is een proces waardoor beslissingen gebaseerd kunnen worden op effectiviteit. Hierdoor verbeter je de gebruikerservaring en de prestaties van je platform.

8. User testing

Échte gebruikers zijn de beste bron van inzicht in de gebruikerservaring. Plan regelmatig usability-testsessies om directe feedback te verzamelen bij je doelgroep. User tests kunnen online of fysiek plaatsvinden. Bij een kwalitatieve heb je aan zo’n 5 deelnemers voldoende om de belangrijkste inzichten te kunnen verzamelen. Vraag gebruikers naar hun verwachtingen, geef specifieke opdrachten, observeer hun interacties en leer hoe jouw digitale product in hun dagelijkse behoeften voorziet. Dit continue leerproces is de kern van digitale groei die waarde toevoegt voor je doelgroep.

Doorontwikkeling van jouw digitale product

Heeft jouw product behoefte aan één of meer van deze acht stappen? Neem dan eens contact op. Of het nu gaat om het verbeteren van de conversie of gebruikerservaring, het implementeren van nieuwe features, of het aanpakken van eventuele technische uitdagingen, we helpen graag bij de doorontwikkeling van jouw digitale producten.

Neem contact op


Robbert ten Horn
Robbert ten Horn Founder & Strategisch Directeur

Robbert is Founder en Strategisch Directeur, wat hem verantwoordelijk maakt voor de algehele strategie en visie van ROX. Hij leidt het team in het ontwikkelen van innovatieve digitale oplossingen en zorgt ervoor dat de bedrijfsdoelstellingen in lijn zijn met de behoeften van onze opdrachtgevers.

Meer lezen?